Koszulki Juventusu, Napoli i nie tylko. Kto reklamuje się na strojach drużyn Serie A?

Nowe projekty koszulek piłkarskich często wywołują spore zainteresowanie kibiców. Czy to polska ekstraklasa, czy włoska Serie A, niektórzy zachwycają się nowatorskim designem, inni narzekają na niezbyt ciekawe projekty.
Na wygląd koszulki w dużej mierze wpływa dostawca sprzętu sportowego. Liczą się również klubowe barwy, choć coraz częściej pojawiają się także alternatywne komplety strojów, które mają z nimi niewiele wspólnego.
Wpływ na wygląd koszulki ma także logo głównego sponsora. Zwyczajowo znajduje się na piersiach piłkarzy, w centralnym miejscu koszulki.
To miejsce na reklamę jest też dla klubów źródłem dużych dochodów. Największe futbolowe marki sprzedają je za kilkadziesiąt milionów euro rocznie. Na koszulkach można więc spotkać logotypy najprzeróżniejszych firm. Sprawdziliśmy, kto reklamuje się na strojach drużyn z Serie A.
Sponsor na koszulce klubu Serie A? Niekoniecznie
Współcześnie niemal każdy klub zabiega o to, by na jego strojach pojawiło się jak najwięcej reklam. Brakuje już historii w stylu FC Barcelona, która przez lata broniła się przed obecnością sponsorów na koszulkach.
Katalończycy w końcu ulegli, ale w Serie A znajdziemy aż pięć drużyn, które nie mają na koszulkach logotypów żadnych dużych firm. Część klubów postępuje tak z powodu braku odpowiednich ofert.
Wychodzą z założenia, że lepiej poczekać dłużej na bogatszego sponsora, niż podpisywać umowę poniżej zakładanej wartości. Sezon 2021/2022 bez reklamy w centralnej części koszulek rozpoczęła Genoa, Venezia, Spezia, Sampdoria oraz Salernitana. Ich stroje o jedynie koszulki z logo dostawcy sprzętu.
Cyfrowi sponsorzy włoskich drużyn
Nie przez przypadek w tym gronie brakuje klubów z czołówki włoskiej ligi. Drużyny, które występują w Lidze Mistrzów czy innych europejskich pucharach to znacznie lepsze okno wystawowe dla sponsorów.
Na koszulkach mocnych włoskich marek chętnie reklamują się firmy działające głównie w sieci. Tak jest w choćby w przypadku Interu Mediolan. W 2021 r. po latach z centralnego miejsca na koszulkach drużyny zniknęło logo Pirelli. Teraz sponsorem “Nerazurri” jest międzynarodowa platforma dla kibiców Socios.com.
Inna uznana włoska drużyna, AS Roma, reklamuje usługi internetowe DigitalBits. Z kolei Atalanta Bergamo, która w ostatnich latach dołączyła do czołówki, ma na koszulkach logo Plus500, platformy oferującej usługi finansowe.
Stawkę “internetowych” sponsorów uzupełniają dwa przedsiębiorstwa. Binance, czyli giełda kryptowalut, znalazła się na koszulkach Lazio Rzym. Empoli reklamuje z kolei Computer Gross, dostawcę systemów internetowych.
Koszulki Juventusu. Motoryzacja siłą Serie A?
Ciekawą grupę sponsorów stanowią firmy z branży motoryzacyjnej. W innych ligach stosunkowo rzadko goszczą na koszulkach, we Włoszech sponsorują trzy kluby z Serie A.
Najwięcej pieniędzy na reklamę musiał wysupłać Jeep, którego logo zdobi koszulki Juventusu.
Drugi klub z Turynu, Torino, podpisało z kolei umowę z Suzuki. Stawkę uzupełnia Dacia, która łoży pieniądze na Udinese. Firma sfinansowała nawet remont tamtejszego stadionu.

Sponsorzy klubów Serie A. Od dewelopera po wodę mineralną
Mocno rozpoznawalnego w świecie piłki sponsora ma AC Milan. Klub z Mediolanu wspierają linie lotnicze Emirates, spółka ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Inny czołowy klub, Napoli, podpisał kontrakt z firmą Lete. To sprzedawca wody mineralnej.
Operator telewizyjny Mediacom sponsoruje Fiorentinę, a dostawca energii Sinergy Luce e Gas Hellas Werona. Nietypową reklamę na koszulce ma z kolei Cagliari – to logo firmy Isola, lokalnego producenta rzemiosła artystycznego z Sardynii.
We włoskiej Serie A są też jeszcze dwaj sponsorzy związani z branżą budowlaną. Kontrakt z Bologną podpisał deweloper Facile Ristrutturare. Z kolei klub Sassuolo ma na koszulkach reklamę Mapei. To firma, która wytwarza produkty chemiczne dla budownictwa. Jest jednocześnie właścicielem całego klubu.
Brak komentarzy